Onze praktijk streeft er naar u zo goed mogelijk van dienst te zijn. Toch kunt u over iets ontevreden zijn. De zorg voldoet niet aan uw wensen of u heeft suggesties voor verbeteringen. Daarom is het belangrijk dat u uw klachten, ideeën maar ook waardering aan ons kenbaar maakt. Met uw reactie kunnen wij onze dienstverlening verbeteren. Wij hebben een klachtenregeling die tot doel heeft de afhandeling van een klacht zo correct mogelijk te laten verlopen. De klachtenregeling voldoet aan de eisen van de nieuwe wet ingesteld op 1 januari 2016; de Wet Kwaliteit Klachten en Geschillen Zorg; de WKKGZ.
Wat te doen als u een klacht heeft
Indien u een klacht heeft, kunt u deze indienen bij de praktijk door middel van een klachtenformulier. U kunt het klachtenformulier zelf invullen, maar ook melden bij uw therapeut. In het laatste geval, zal uw therapeut het klachtenformulier voor u invullen. Op het klachtenformulier worden uw klacht en contactgegevens opgenomen. Deze gegevens zijn noodzakelijk om de aanpak en afronding op een correcte wijze aan u terug te communiceren. Wanneer de klacht is afgehandeld, worden de afspraak en oplossing op het klachtenformulier geregistreerd. Afgehandelde klachten worden ten minste één jaar door de praktijk bewaard.
Hoe en bij wie kan een klacht worden ingediend
De klacht kan zowel schriftelijk, via e-mail, telefonisch als mondeling worden ingediend bij de therapeut. De therapeut registreert de klacht op het klachtenformulier en informeert de melder over de werkwijze. Indien gewenst of noodzakelijk kan verzocht worden om nadere toelichting door de melder. De therapeut onderzoekt de klachten en stelt een vervolg vast. Vervolgens draagt de therapeut zorg voor terugkoppeling aan de melder en eventuele betrokkenen. De therapeut registreert naast de klacht of afwijking ook het vervolg.
Mocht de melder het niet eens zijn met te nemen maatregelen en komen de therapeut en de melder er samen niet uit, kan deze zich wenden tot het Klachtenloket Paramedici (www.klachtenloketparamedici.nl)
Indien van toepassing wordt het klachten en afwijkingen beleid verspreid onder medewerkers en stagiaires. Het klachten- en afwijkingenbeleid is beschikbaar voor cliënten in de wachtruimte van de praktijk. Voor de registratie en uitwerking van klachten en afwijkingen wordt gebruik gemaakt van een registratie- en onderzoekssysteem.
Hoe is uw privacy geregeld
Alle medewerkers van “Angela Rozema, oog voor ontwikkeling” hebben geheimhoudingsplicht. Wanneer geheimhouding voor de oplossing niet mogelijk is, wordt dit vooraf met u als klager besproken. Als het wenselijk is kan een externe collega betrokken worden bij de klachtbemiddeling.