Ontrafelen
We beginnen altijd met een intake op de praktijk zonder uw kind erbij. Zo kunnen we samen kennismaken en uw vraag goed ontrafelen. We maken dan samen een plan hoe we uw kind kunnen helpen.
Soms zijn hier ook collega-zorgverleners voor nodig. Samen leggen we dan het contact.
Onderzoek
In het onderzoek kijken we samen naar de pijlers in de ontwikkeling van uw kind en de vaardigheden die bij de leeftijd van het kind passen. Denk hierbij aan pijlers in de ontwikkeling zoals:
- fijne motoriek
- talentontwikkeling
- zelfbeeld
- grove motoriek
- spelvaardigheid
- eten
- slapen
- zelfverzorging
- schoolse taken en leervaardigheden
- planning en organisatie
- verwerken van prikkels vanuit je lijf en om je heen
- sociale contacten
- emotieregulatie
Ondersteunen en ontwikkelen
Als we weten welke moeilijkheden er zijn in de ontwikkeling, dan kunnen we deze vaardigheden gaan trainen, stimuleren of soms vervangen door een alternatief wat beter werkt. Zo komt je gevoelige en/of begaafde kind hopelijk weer tot bloei.
Vaardigheden als zelfvertrouwen, leren leren, positief denken en je eigen talenten kennen zijn hier noodzakelijk voor. Deze ondersteunende vaardigheden hebben dus altijd een plaats in de behandeling.
We oefenen sommige onderdelen op de praktijk. Echter we maken altijd de vertaling naar waar het probleem is ontstaan. Dus ik ga op schoolbezoek als het op school minder goed verloopt en als dat wenselijk is voor de ontwikkelingsvraag. Soms zal ik er ook voor kiezen om eerst met jullie als ouders aan de slag te gaan. Of we maken een combi hierin.
Deze 4 stappen in mijn begeleiding zijn altijd kortdurend van aard. Ik probeer binnen een half jaar alle stappen passend bij de hulpvraag te doorlopen. Ik ben dus kortdurend betrokken bij uw gezin.